Jan ŠKODA – OMV MaxxMotion NASCAR Show

Kdy: 28. – 30.6.2019

Kde: Most (CZE)

Co: OMV MaxxMotion NASCAR Show

Velká auta, velké závody…

Již podruhé v řadě se podařilo organizátorům z mosteckého autodromu (AUTODROM MOST a.s.) obohatit v červnu motoristický kalendář o atraktivní závod. Přesně před rokem se zde na mostecké trati po delší době objevili historické vozy F1 z let 1966 až 1985, nu a letos se tady jel premiérový velký závod velkých amerických „bestií“ stock-car, jedné z nejatraktivnější a nejtradičnější série pořádané NASCAR (National Associaton for Sock Cars Racing). Jak jinak nazvat tyto závodní speciály s osmiválcovými motory do „V“ o obsahu 5,7 litru, s výkonem přes 400 k, s čtyř rychlostní manuální převodovkou a zadní tuhou hnací nápravou. Bez elektronických vymožeností.

První závody amerických korábů silnice se v Evropě pořádaly od roku 2009 pod hlavičkou Racecar Euro-Series a po dvou letech byla tato série oficiálně schválena Mezinárodní automobilovou federací (FIA) jako mezinárodní série. V roce 2012 tuto sérii uznala i NASCAR (Euro-Racer NASCAR Touring Series) a od roku 2013 nese současný oficiální název NASCAR Whelen Euro Series. Za sedm let má série jen tři šampiony. Tři tituly získal Ander Vilarińo (ESP) – 2012, 2013 a 2015, po dvou Anthony Kumpen (DEU) – 2014 a 2016 a Alon Day (ISR) – 2017 a 2018.

Ale zpátky do Mostu, kde se v rámci čtvrtého kola jel 7. a 8. závod letošní sezóny. Na startu byl k vidění mistr světa F1 z roku 1997, šampion americké formule IndyCar z roku 1995 a vítěz 500 mil Indy Jacques Vileneuve (CDN), dále dvojnásobný mistr Evropy v závodech do vrchu z let 2005 a 2007 již zmiňovaný Ander Vilarińo (nezávodil v ČR poprvé – Ecce Homo, Ústecká 21). Z dalších známých závodníků se v Mostu představili ještě bývalí piloti F1. V roli závodníka ve svém týmu Michael Blekemolen (NDL) a v roli manažera Alex Caffi (ITA). Také něžné pohlaví mělo v Mostu zastoupení a ne ledajaké. Na start se postavila Ellen Lohrová, která se prosadila v německém mistrovství cestovních vozů DTM a také za volantem trucku.

Jediným domácím zástupcem ve startovním poli byl Martin Doubek, startující za nizozemský tým Hendriks Motorsport. I přes velkou snahu, kdy v jedné chvíli jezdil třetí, ale po chybě na stupně vítězů nedosáhl. Přesto šesté místo bylo v daných podmínkách velkým úspěchem.

Závody NASCAR představily jiný typ závodění, než na jaký jsme u nás zvyklí. Stejná auta silné motory, žádné elektronické vymoženosti. Je to jen o schopnosti nastavit auto a umění jezdců. Jsou povoleny kontakty, takže o zajímavé a napínavé chvilky není nouze. Což se divákům musí líbit. A taky líbilo. Takže na závěr jen: Uvidíme za rok v Mostu opět závody NASCAR?

Jan Škoda

02 Součástí spanilé jízdy byla i autogramiáda

03 Místo tetování autogramy

04 Páteční seznamování s tratí (Vileneuve)

05 Foto odstřelovači

06 Po startu bývá velká tlačenice a o kontakty aut nebývá nouze

07 Limit k opuštění auta oknem je 10 vteřin

08 Obhájce titulu #54 Alon Day (ISR)v Mostu neuspěl

09 #88 Romain Iannetta nestihl podchytit smyk a skončil ve štěrku

10 #88 Romain Iannetta

11#88 Romain Iannetta

12 #88 Romain Iannetta

13 #88 Romain Iannetta

14 #88 Romain Iannetta

15 Rychlý úklid trati

16 #7 Martin Doubek (CZE) jediný český zástupce

17 #7 Martin Doubek (CZE) přílišná snaha stála Martina stupně vítězů

19 #8 Dario Caso (ITA) oprava po výletu z trati

20 Sklad náhradních dílů slouží všem

21 Srdcem závodních aut je identický osmiválec Chevrolet do _V_ bez elektroniky

22 Skrumáž po startu

23 #32 Jacques Villeneuve v Mostu cíl neviděl ani v jednom závodu

24 #50 Loris Hezemans (NLD) první v cíli

24 #50 Loris Hezemans (NLD) první v cíli

26 #66 Lasse Soerensen (DNK) vyhrál jeden ze závodů