Jan ŠKODA – Ecce Homo Šternberk 2023

Kdy: 2. – 4.6. 2023

Kde: Ecce Homo Šternberk

Co: Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu

První červnový víkend Štemberk hostil pátý závod Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu, závod Ecce Homo Šternberk 2023, který uzavřel první polovinu letošního mistrovství. Na slavnou trať Ecce Homo zavítala kompletní evropská jezdecká špička v čele s Christianem Merlim a Petrem Trnkou. Kromě mistrovsví Evropy se o víkendu tady jely rámcové závody národních mistrovství – ČR, SR, Rakouska, a ještě Česká Trofej.

Celkové prvenství v absolutním pořadí a tedy i v kategorii 2 si ze Šternberku odvezl šampion posledních let Christian Merli (ITA) s vozem Osella FA 30 (D/E2-SS), druhý za ním skončil nejrychlejší domácí jezdec Petr Trnka (CZE) na Normě M20 FC (CN/E2-SC). Na stupních vítězů je oba doplnil Joseba Iraola Lanzagorta (ESP) startující s vozem Nova NP01 (CN/E2-SC). Mezi špičku Evropy se svým 4. místem absolutně zamíchal Miloš Beneš (CZE) se svou letitou Osellou FA 30 ((D/E2-SS), který však vzhledem k letošním změnám v technických předpisech do Evropy bodovat nemohl, a tak startoval pouze v rámci národních šampionátů.

Petr Trnka svým druhým místem v celkovém pořadí a vítězstvím ve své skupině CN/E2-SC první polovinu sezóny zakončil na průběžném prvním místě ve zmíněné skupině se ziskem 111 bodů, druhý se ztrátou sedmi bodů je Joseba Iraola Lanzagorta. Petr vyhrál tři závody (AUT, PRT, CZE), Joseba dva (FRA, SPA), a tak souboj o titul ve skupině mezi těmito dvěma jezdci bude v druhé polovině ještě velmi napínavý. Na třetím místě je Sébastien Petit (FRA), ale už s více jak dvounásobným bodovým mankem na vedoucí duo. Na třetí místo si však dělá zálusk také Corentin Starck (BEL), který ale dvakrát nebodoval, a i přes tento výpadek je čtvrtý se ztrátou jen tří bodů. Ještě se vrátím zpátky Sébastienovi, jenž před sezónou vyměnil značku, vůz Nova na Osellu. K obdobnému kroku se odhodlal i Fausto Bormolini (ITA), který odložil svou formuli Reynard a do Šternberku přivezl nový sportovní vůz Nova.

I když Merli se svou Osellou zajel v jedné jízdě výborný čas 2:40,90 min., svůj vlastní rekord 2:39,80 min. z loňského roku nepřekonal. To Petr Trnka s Normou časem 2:44,37 min. překonal vlastní český rekord časem 2:44,53 min. Další rekordmankou do party je Tereza Machová, která ve své druhé závodní jízdě časem 3:19,691 min. překonala pár minut starý rekord Kristýny Fillové 3:21,746 min. A ještě jeden dílčí rekord, který zajel pro vozy s obsahem motoru do dvou litrů Christoph Lampert (AUT) s vozem Nova Proto NP 01.

V kategorii 1 (uzavřené cestovní vozy) byl ve Šternberku nejrychlejší Ronnie Bratschi, Švýcar s českou licencí, startující s vozem Mitsubishi Lancer EVO VII RS. Ještě rychlejší byl ve stejné skupině David Komárek (CZE4) s McLarenem F1 Evo 2019, jenže David startoval pouze v Mistrovství ČR. Nejvýše umístěným českým jezdcem v ME (pominu-li Švýcara s českou licencí) v kategorii 1, byl na osmém místě Martin Jerman s Lamborghini Huracan GT3. Kdysi parádní kategorie českých jezdců umísťujících se v popředí výsledkových listin, dnes abychom hledali naše jezdce na konci výsledkové listiny.

Za zmínku stojí ještě Fajova zatáčka na čtvrtém kilometru od startu. Průběh závodu devět krát zastavila červená vlajka a z toho čtyřikrát kvůli havárii nebo poruše právě ve Fajově zatáčce. Jako první zastavil několik metrů před zatáčkou Peter Ambruz (SVK) s hořícím Mitsubishi, dalším smolařem byl Karl Schagerl (AUT), který své hořící VW odstavil několik metrů za zatáčkou. Třetím smolařem byl Martin Chytil (CZE) a jeho formule MTX 1-06 B s ukroucenou hnací hřídelí. A nakonec své vozidlo Mitsubishi v zatáčce musel odstavil Roman Blažek (CZE), jemuž několik desítek metrů šlehaly z výfuku plameny, které nakonec sami uhasly a spolu s nimi i ztichl zvuk motoru Mitsubishi. Fajova zatáčka byla letos asi zakleta. Ještě bych zmínil sobotní havárii Petra Tykala (CZE) (v jiné části trati), který v poslední sobotní tréninkové jízdě svou formuli MTX 1-03 zapíchl do svodidel, ale v neděli ráno už stál na startu závodu se vzorně opraveným vozem.

Letošní ročník, a úspěšný ročník je za námi. Musím zde pochválit pořádající AMK Ecce Homo Šternberk v ÚAMK a jeho členy, kteří se svého úkolu nebo lépe řečeno dlouholetého závazku zhostili na výbornou, a trať i s okolím připravili na jedničku.

Jan ŠKODA

#28 Terezy Machová (CZE) Norma F 20 před startem

#28 Terezy Machová (CZE) Norma F 20 nejrychlejší žena na Ecce Homo

#25 Christoph Lampert (AUT) Nova Proto NP 01 zasloužil se o rekord pro vozy do dvou litrů

#22 Joseba Iraola Lanzagorta (ESP) Nova NP 01 vážný soupeř Petra Trnky

#22 Joseba Iraola Lanzagorta (ESP) Nova NP 01

#20 Corentin Starck (BEL) Nova NP 01-2

#18 Fausto Bormolini (ITA) Nova NP 01 před startem

#18 Fausto Bormolini (ITA) Nova NP 01

#17 Sébastien Petit (FRA) Osella PA 30

#16 Petr Trnka (CZE) Norma M20 FC se zařadil mezi špičku

#4 Renzo Napione (ITA) Reynard 01L

#3 Miloš Beneš (CZE)

#3 Miloš Beneš (CZE) pečlivá příprava vozu se vyplatila

#1 Christian Merli (ITA) Osella FA 30

#45 David Komárek (ZE) McLaren F1 Evo 2019

#51 Kristýna Fillová (CZE) Mitsubishi Lancer Evo přišla o dámský rekord

#60 Martin Jerman (CZE) Lamborghini Huracan GT3

#60 Ronnie Bratschi (CZE) Mitsubishi Laner Evo VII RS

#63 Marek Rybníček (CZE) KTM GTX-BOX.

#89 Peter Ambruz (SVK) Mitsubishi Lancer EVO IX skončil ohořelý ve Fajově zatáčce

#135 Roman Blažek (CZE) Mitsubishi Lancer Evo IX po pár metrech zhasly plameny i motor

#177 Petr Tykal (CZE) do nedělního rána vůz opravil

#177 Petr Tykal (CZE) MTX 1-03 ranou do svodidel zakončil sobotní poslední tréninkovou jízdu

#183 Piero Lottiny (ITA) Osella PA9:90

Corentin Stack vysvětluje Bormolinimu jak se jezdí s vozem Nova

#1 Christian Merli (ITA) Osella FA 30 vítěz