Jan ŠKODA – Histo-Cup Brno Race 2024

Kdy:  11. – 12.5.2024

Kde: Automotodrom Brno

Co: Histo-Cup Brno Race 2024

Druhý květnový víkend zavítal na brněnský automotodrom rakouský pohár historických závodních vozů s názvem Histo-Cup.

V roce 1997 Michaela Steffnyho přesvědčil Christin Schallenberg, aby uspořádal vlastní závodní sérii. Michael souhlasil pod podmínkou, že Christin najde sponzora. A podařilo se. „Historic Circuit Trophy“ byla zahájena v roce 1998 s pomocí značky šumivého vína Kattus, která tehdy přispěla částkou 25 000 šilinků, za účasti sedmi vozů. V průběhu let se z toho vyvinul Histo-Cup a každý závodní víkend se utká až několik set účastníků v jedenácti sériích a několika třídách, konkrétně Anhang K pro vozidla vyrobená v letech 1951-1990, která musí být konstruována v souladu s dobovými homologacemi a ustanoveními Přílohy K FIA, dále Speciální cestovní vozy vylepšené moderními technologiemi, jako např. nové brzdy, dále Formula historic a série Classica Trophy, ve které jde o vyrovnanost v rámci závodu a zvítězit mohou jen ty vozy, které jsou trvale rychlé a vozidlo musí být v perfektním technickém a vizuálním stavu. Součástí jsou také značkové závody BMW, Mini Cooper a Porsche, a dále závody moderních vozů – Touring Car Open, Yung Timer a Formel Yung. A všechny tyto závody soutěží o „Zlatý ananas“. Tento soutěžní pohár získává každoročně celkový vítěz. Jednou žertem Steffny prohlásil, že se závodí o zlatý ananas a kolega z týmu donesl pozlacený ananas.

Histo-Cup si klade vysoké nároky na kulturu závodění a svou existencí chce přispět ke kulturnímu dědictví motoristického sportu. Historický seriál lze vnímat i jako pojízdné muzeum a na závodních tratích lze stále nalézt v provozu neocenitelná vozidla. Jednoznačným cílem Histo Cupu je zachovat tato vozidla a dát jim i jezdcům možnost jezdit na evropských závodních tratích a prokázat své schopnosti. Všechny spojuje jedna věc: vášeň pro motoristický sport a v početné rodině Histo-Cupu nezáleží na tom, zda přijedete ve voze Steyr Puch nebo Ferrari. V padoku jsou si všichni rovni. Na evropských závodních tratích rozhodují sice nelítostné boje o umístění a příčky, ale padok charakterizuje přátelství a pospolitost.

Ještě krátce k letošnímu ročníku. V Brně se představilo jedno z nejpočetnější startovní pole za poslední roky. Ve dvou dnech se odjelo patnáct závodů, dopoledne kvalifikace a po nich závodní jízdy, takže na trati se od ráno do večera pořád něco dělo. V depu jsme mohli obdivovat řadu skvostů, které jen tak neuvidíme. Např. dva vozy McLaren z šedesátých let ze zámořského seriálu CanAm, byť s jednalo o repliky. Nebo celou plejádu vozů Chevrolet. Avšak nejzajímavější byl nenápadný vůz F3 Royale RP11 z konce roku 1971. A čím byl zajímavý? Jednak se jednalo o originál F3 s motorem Ford/Vegantune v úpravě další známě značky Lotus, a jednak v tomto voze rozjížděl svoji kariéru jediný velšský pilot F1 Tom Pryce. V Brně představil tento vůz Christian Frenslich, a symbolicky i se vzhledem helmy Toma Pryceho. Na trati se také představil stálý a úspěšný český jezdec David Bečvář. Tentokrát bez své divoké kočky Jaguár. Do závodů vyrazil s Fordem Sierra RS500 Cosworth.

V sobotní polední přestávce proběhlo slavnostní odhalení legendárního vozu BMW 635 CSi Hartge, se kterým před 41 lety proháněli Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge tehdejší jezdeckou špičku evropského šampionátu cestovních vozů. Slavnostní akt se uskutečnil za přítomnosti tehdejšího manažera týmu, dnes pětaosmdesátiletého Václava Bervida.

Na závěr lze jen konstatovat, že přísné předpisy, dobrá práce s tiskem a láska ke sportu zajišťují seriál, který přežije i těžké časy, a mimo jiné nabízí možnost užít si tohoto koníčka za bezkonkurenční ceny.

Jan ŠKODA

Zdroj: www.histocup.com, www.meinbezirk.at, www.automotobrno.cz