Jan ŠKODA – BRNO GRAND PRIX REVIVAL
Kdy: 12.7. – 14.7.2024
Kde: Brno – Masarykův okruh
Co: BRNO GRAND PRIX REVIVAL
V polovině července brněnský automotodrom hostil jednu z největších motoristických akcí letošního roku – Brno Grand Prix Revival. Součástí, jako hlavní tahák, byl závod vozů formule 1 z období let 1966 až 1985, jako součást Masters Racing Legends.
Na závodní trati se přestavilo celkem dvanáct formulí s pestrou závodní historií, v originálním zbarvení a nezaměnitelným zvukem osmiválcových třílitrových motorů Ford Cosworth. Naposledy se vozy formule 1 představily před deseti lety v roce 2014 a to také nebylo poprvé. V minulosti poprvé historické formule 1 startovaly v letech 1995 až 1997 a po sedmileté pauze také v roce 2004.
I když termín brněnského závodu kolidoval se slavným závodem v Goodwoodu, tak jsme v Brně viděli celkem početné startovní pole.
Nejstarším vozem byl Surtees TS9B číslo šasi 004 Tento vůz (TS9-004) se představil v tréninku GP Francie 1971 s Johnem Surteesem za volantem a závodil do konce roku, kdy se za volantem vystřídalo několik jezdců. Pro Sezónu 1972 byl upraven a pod označením TS9B-004 absolvoval celou sezónu 1972. Naposledy se objevil seriálu MS v Kyalami v roce 1973. A stejný typ v úpravě z roku 1972 se proháněl po brněnském automotodromu.
Podobné to bylo i s vozem Ligier JS11/15-01 (1980). Tento první podvozek byl postaven již v listopadu 1978 a na startu se objevil na GP USA West v roce 1979. Následně s ním havaroval v Belgii Patrick Depailler a sezónu dokončil s Jacky Ickxem za volantem. Pro rok 1980 byl přestavěn na Ligier JS 11/15 a Jacques Laffite v jeho kokpitu absolvoval tři GP.
Zajímavou historii má „efjednička“ LEC CRP1-001. Tento vůz se představil na evropské části seriálu ve Španělsku v roce 1977. Při tréninku na GP Anglie s ním těžce havaroval David Purley a trosky skončily v muzeu v Doningtonu. Po nějaké době pak vznikla nová „001“, která v mistrovství nikdy nestartovala a v současné době jezdí historické závody F1.
Obdobný osud má i Tyrrell 011 z roku 1982. Tento vůz se také nikdy nepostavil na start žádné GP. Byl sestaven z náhradních dílů a bývá označován jako Tyrrell 011 – „R“.
Zajímavostí u japonské konstrukce Maki F101/002 (1975) je skutečnost, že se nikdy neobjevila na startu mistrovského závodu. Jen jedenkrát dojel do cíle, a to v nemistrovském závodu GP Švýcarska v roce 1975 na třináctém místě.
V depu byly k vidění další zajímavé vozy F1 z období let 1961 až 1965, konkrétně BRM P261-2 z roku 1964 a Lotus 24 – „947“ z roku 1962. S vozem BRM startoval mistr světa Graham Hill jen v jednom nemistrovském závodě Daily Mirror Trophy v roce 1964, havaroval s ním a vůz se už na závodní dráze neobjevil. Lotus si, po ne příliš povedené sezóně v roce 1961 s vozem Cooper, na počátku sezóny 1962 zakoupil Jack Brabham od Colina Chapmana a absolvoval s ním první polovinu sezóny 1962, než se představil s vozem vlastní konstrukce. S Lotusem kromě mistrovství světa závodil v řadě nemistrovských závodů a po jednom čtvrtém, jednom druhém místě, vyhrál na okruhu Roskildering v Dánsku.
Návštěvníci, kterých se v Brně sešlo asi 20 tisíc, mohli vidět tři sta závodních automobilů a motocyklů. K vidění tu byla řadu zajímavých konstrukcí automobilů i motocyklů, závodních i cestovních. Např. funkční replika motocyklu The North London Garage (NLG) 2,7 litru J.A.P. V roce 1909 se společnost NLG spojila s úspěšným soudobým závodníkem Willem Cookem, aby se pokusili o světový rychlostní rekord motocyklů v „létaném kilometru“. NLG vyrobilo dvouválcový 2,7 litrový motor J.A.P. V-twin , s výkonem asi 20 koní. Na okruhu Brooklands v Anglii na dráze dosáhl dle ručního měření rychlosti cca 90 mil/h, avšak selhání elektronického časoměrného zařízení na okruhu zabránilo přesnému měření rychlosti Cookova pokusu, a tak nebyl oficiálně překonán žádný rekord. Původní motocykl NLG zmizel. Repliku postavil Pavel Malaník v roce 2020 a stavba trvala tři roky.
Dalším zajímavým vozem byl v parkovišti závodní speciál Alfa Romeo P3 z roku 1934. Znak Ferrariho koníka na kapotě dokazuje, že se jedná o tovární vůz Alfy Romeo v barvách stáje Scuderia Ferrari, která vznikla jako závodní divize značky Alfa Romeo v roce 1929 pod vedením Enza Ferrariho.
Prostě každý si zde mohl najít ten svůj srdeční kousek. Musím říct, že se Československému automobilovému klubu pro Moravu a Slezsko podařila akce velkého významu, v Brně asi největší od závodů Moto GP a doufejme, že bude mít pokračování i v dalších letech.
Malé představení vozů F1
#29 Arrows A3/4 (1980)
Původní piloti: Jochen Mass (DEU) – 6x start, Ricardo Patrese (ITA) – 4x jen v tréninku, Mike Thackwell (NZ) – 1x nekvalifikoval se, Manfred Winkelhock (DEU) – 1x nekvalifikoval se
#47 Brabham BT 49D-18 (1982)
Původní pilot: Ricardo Patrese (ITA) – 1x
#31 LEC CRP1-001(1977) znovu postavený
Původní pilot: –
#26 Ligier JS11/15-01 (1980)
Původní pilot: Jacques Laffite (FRA) – 3x
#12 Lotus 91-10 (1982)
Původní pilot: Nigel Mansell (GBR) – 8x
#35 Maki F101/002 (1975)
Původní pilot: Hiroshi Fushida (JAP) – 1xNQ, 1x neodstartoval, Tony Trimmer (GBR) – 3xNQ
#77 McLaren MP4/1-5 (1982)
Původní pilot: John Watson (IRL) – 15x
#58 Surtees TS9B-004 (1972)
Původní pilot: Andrea de Adamich (ITA) – 13x
#72 Tyrrell 011 „R“ (1982) nově postavený z náhradních dílů
Původní pilot: –
#99 Tyrrell 011B-5 (1983)
Původní pilot: Danny Sullivan (USA) – 10x
#37 Williams FW 07C-11 (1981)
Původní pilot: Alan Jones (AUS) – 7x
#7 Williams FW 07C-17 (1981)
Původní pilot: Carlos Reutemann (ARG) – 4x, Keke Rosberg (FIN) – 1x
Jan ŠKODA