Jan ŠKODA – BRNO GRAND PRIX REVIVAL

Kdy: 12.7. – 14.7.2024

Kde: Brno – Masarykův okruh

Co: BRNO GRAND PRIX REVIVAL

V polovině července brněnský automotodrom hostil jednu z největších motoristických akcí letošního roku – Brno Grand Prix Revival. Součástí, jako hlavní tahák, byl závod vozů formule 1 z období let 1966 až 1985, jako součást Masters Racing Legends.

Na závodní trati se přestavilo celkem dvanáct formulí s pestrou závodní historií, v originálním zbarvení a nezaměnitelným zvukem osmiválcových třílitrových motorů Ford Cosworth. Naposledy se vozy formule 1 představily před deseti lety v roce 2014 a to také nebylo poprvé. V minulosti poprvé historické formule 1 startovaly v letech 1995 až 1997 a po sedmileté pauze také v roce 2004.

I když termín brněnského závodu kolidoval se slavným závodem v Goodwoodu, tak jsme v Brně viděli celkem početné startovní pole.

Nejstarším vozem byl Surtees TS9B číslo šasi 004 Tento vůz (TS9-004) se představil v tréninku GP Francie 1971 s Johnem Surteesem za volantem a závodil do konce roku, kdy se za volantem vystřídalo několik jezdců. Pro Sezónu 1972 byl upraven a pod označením TS9B-004 absolvoval celou sezónu 1972. Naposledy se objevil seriálu MS v Kyalami v roce 1973. A stejný typ v úpravě z roku 1972 se proháněl po brněnském automotodromu.

Podobné to bylo i s vozem Ligier JS11/15-01 (1980). Tento první podvozek byl postaven již v listopadu 1978 a na startu se objevil na GP USA West v roce 1979. Následně s ním havaroval v Belgii Patrick Depailler a sezónu dokončil s Jacky Ickxem za volantem. Pro rok 1980 byl přestavěn na Ligier JS 11/15 a Jacques Laffite v jeho kokpitu absolvoval tři GP.

Zajímavou historii má „efjednička“ LEC CRP1-001. Tento vůz se představil na evropské části seriálu ve Španělsku v roce 1977. Při tréninku na GP Anglie s ním těžce havaroval David Purley a trosky skončily v muzeu v Doningtonu. Po nějaké době pak vznikla nová „001“, která v mistrovství nikdy nestartovala a v současné době jezdí historické závody F1.

Obdobný osud má i Tyrrell 011 z roku 1982. Tento vůz se také nikdy nepostavil na start žádné GP. Byl sestaven z náhradních dílů a bývá označován jako Tyrrell 011 – „R“.

Zajímavostí u japonské konstrukce Maki F101/002 (1975) je skutečnost, že se nikdy neobjevila na startu mistrovského závodu. Jen jedenkrát dojel do cíle, a to v nemistrovském závodu GP Švýcarska v roce 1975 na třináctém místě.

V depu byly k vidění další zajímavé vozy F1 z období let 1961 až 1965, konkrétně BRM P261-2 z roku 1964 a Lotus 24 – „947“ z roku 1962. S vozem BRM startoval mistr světa Graham Hill jen v jednom nemistrovském závodě Daily Mirror Trophy v roce 1964, havaroval s ním a vůz se už na závodní dráze neobjevil. Lotus si, po ne příliš povedené sezóně v roce 1961 s vozem Cooper, na počátku sezóny 1962 zakoupil Jack Brabham od Colina Chapmana a absolvoval s ním první polovinu sezóny 1962, než se představil s vozem vlastní konstrukce. S Lotusem kromě mistrovství světa závodil v řadě nemistrovských závodů a po jednom čtvrtém, jednom druhém místě, vyhrál na okruhu Roskildering v Dánsku.

Návštěvníci, kterých se v Brně sešlo asi 20 tisíc, mohli vidět tři sta závodních automobilů a motocyklů. K vidění tu byla řadu zajímavých konstrukcí automobilů i motocyklů, závodních i cestovních. Např. funkční replika motocyklu The North London Garage (NLG) 2,7 litru J.A.P. V roce 1909 se společnost NLG spojila s úspěšným soudobým závodníkem Willem Cookem, aby se pokusili o světový rychlostní rekord motocyklů v „létaném kilometru“. NLG vyrobilo dvouválcový 2,7 litrový motor J.A.P. V-twin , s výkonem asi 20 koní. Na okruhu Brooklands v Anglii na dráze dosáhl dle ručního měření rychlosti cca 90 mil/h, avšak selhání elektronického časoměrného zařízení na okruhu zabránilo přesnému měření rychlosti Cookova pokusu, a tak nebyl oficiálně překonán žádný rekord. Původní motocykl NLG zmizel. Repliku postavil Pavel Malaník v roce 2020 a stavba trvala tři roky.

Dalším zajímavým vozem byl v parkovišti závodní speciál Alfa Romeo P3 z roku 1934. Znak Ferrariho koníka na kapotě dokazuje, že se jedná o tovární vůz Alfy Romeo v barvách stáje Scuderia Ferrari, která vznikla jako závodní divize značky Alfa Romeo v roce 1929 pod vedením Enza Ferrariho.

Prostě každý si zde mohl najít ten svůj srdeční kousek. Musím říct, že se Československému automobilovému klubu pro Moravu a Slezsko podařila akce velkého významu, v Brně asi největší od závodů Moto GP a doufejme, že bude mít pokračování i v dalších letech.

Malé představení vozů F1

#29 Arrows A3/4 (1980)

Původní piloti: Jochen Mass (DEU) – 6x start, Ricardo Patrese (ITA) – 4x jen v tréninku, Mike Thackwell (NZ) – 1x nekvalifikoval se, Manfred Winkelhock (DEU) – 1x nekvalifikoval se

#47 Brabham BT 49D-18 (1982)

Původní pilot: Ricardo Patrese (ITA) – 1x

#31 LEC CRP1-001(1977) znovu postavený

Původní pilot: –

#26 Ligier JS11/15-01 (1980)

Původní pilot: Jacques Laffite (FRA) – 3x

#12 Lotus 91-10 (1982)

Původní pilot: Nigel Mansell (GBR) – 8x

#35 Maki F101/002 (1975)

Původní pilot: Hiroshi Fushida (JAP) – 1xNQ, 1x neodstartoval, Tony Trimmer (GBR) – 3xNQ

#77 McLaren MP4/1-5 (1982)

Původní pilot: John Watson (IRL) – 15x

#58 Surtees TS9B-004 (1972)

Původní pilot: Andrea de Adamich (ITA) – 13x

#72 Tyrrell 011 „R“ (1982) nově postavený z náhradních dílů

Původní pilot: –

#99 Tyrrell 011B-5 (1983)

Původní pilot: Danny Sullivan (USA) – 10x

#37 Williams FW 07C-11 (1981)

Původní pilot: Alan Jones (AUS) – 7x

#7 Williams FW 07C-17 (1981)

Původní pilot: Carlos Reutemann (ARG) – 4x, Keke Rosberg (FIN) – 1x

Jan ŠKODA

Lotus 91 (1982)

První startovní řada

Startovní rošt jako na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let

Surtees TS19B (1971) na startu

Suzuki GB 100 (1977)

Unikátní přehlídka motocyklů české výroby

Williams FW07C (1981)

Tyrrell 011B (1983)

Williams FW07C (1982)

Závodilo se na plno

Závodní klenot Škoda 200 RS (1974)

Zytek 095 (2009)

Maki F101C po závodu

Tyrrell 011B (1983) na trati

Tyrrell 011 (1982)

Surtees TS19B (1971)

Při přehlídce veteránů nesmí nikdy chybět Bugatti

20240713328-SharpenAI-Standard

Po dlouhé době se tribuny zcela zaplnily

McLaren MP4:1 (1982)

NLG J.A.P. s dvouválcový 2,7 litrový motor V-twin

Lotus 91 (1982)

Ligier JS11:15 (1979) na startu

Zytek 095 (2009)

Ligier LMP3 (2018)

LEC CRP1 (1977)

Ligier JS11:15 (1979)

LEC CRP1

BRM P261 a Lotus 24

Lotus 24 (1962)

BRM 261 (1964)

Brabham BT49D (1982)

Arrows A3 (1980)

BMW R1100 (1978)

Alfa Romeo P3 stáje Scuderia Ferrari vůz Tazia Nuvolariho

Brabham BT49D (1982) na startu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.